Schetsen, foto’s en knipsels die ik verzamel zijn de basis voor mijn werk. De natuur is hierbij mijn uitgangspunt. Het zijn registraties van verschillende verschijnselen en processen die mij boeien. Ik leg ze vast in een tekening of met de camera en bewaar ze samen met teksten en afbeeldingen uit tijdschriften. Het materiaal ligt vaak een tijd te wachten voordat ik er mee ga werken. De selectie wordt gestuurd door een fascinatie voor leven en voor de diversiteit aan verschijningsvormen. Deze “alledaagsheid” is zowel vanzelfsprekend als bijzonder en roept een reeks tegenstellingen op variërend van bewondering tot afkeer. Ik word uitgedaagd om beter te kijken en er bij stil te staan: paprikapitten in formatie, afgewaaide takjes, structuur van korstmossen maar ook microfoto’s van pollen of bacteriën. Verborgen werelden die zichtbaar worden gemaakt door nieuwe technieken. Al deze beelden zetten gedachten in beweging en prikkelen de verbeelding. Ze vormen het vertrekpunt voor mijn prenten, multiples en wandobjecten.
Mijn werk komt tot stand met grafische technieken. Reproduceren hoort bij grafiek en dit principe pas ik op verschillende manieren toe. Oplages zijn voor mij onmisbaar voor wandobjecten en multiples. Ze vormen het bouwmateriaal waarmee ik de voorstelling maak en daarvoor heb ik meerdere soortgelijke afbeeldingen nodig. De prenten op groot formaat ontstaan op een andere wijze vanuit een ruimer concept. Hier zoek ik voortdurend naar verschillende mogelijkheden om een voorstelling op te bouwen. Dit is geen uitvoering van een vast plan. Grafische technieken gebruik ik hier specifiek om de verschillende keuzes vast te leggen. Zo ontstaan prentenseries zonder dat er sprake is van een identieke oplage.